Thursday, October 15, 2009

KENALI PASANGAN PENDERA MENTAL

27 OKTOBER 2009

Tidak semua pasangan yang berumahtangga menikmati kebahagiaan berpanjangan. Ada yang bermula dengan kebahagiaan, tapi kemudiannya penuh dengan kesedihan, penderitaan malah penyeksaan yang belum berpenghujung.

Selalu yang menjadi perhatian adalah penyeksaan dan penderaan fizikal, namun tidak harus diabaikan penyeksaan mental yang mungkin lebih berbahaya. Ketahui beberapa contoh penderaan mental:

1. Mengatakan bahawa anda tidak berharga untuknya
2. Tidak sesekali membenarkan anda menghubungi sesiapapun termasuklah ahli keluarga atau teman kecuali dengan pengetahuan dan keizinannya.
3. Pasangan mengancam untuk meninggalkan anda sekiranya anda tidak melakukan apa saja yang diminta.
4. Sentiasa membuatkan anda berasa rendah diri di hadapan semua kenalannya.
5. Mengatakan bahawa betapa beruntungnya anda memiliki dirinya kerana tiada siapa lagi selain dia yang akan mencintai anda.

Itu hanya sebahagian contoh. Kesan penderaan mental ini sebenarnya lebih berbahaya berbanding penderaan fizikal kerana ia tersembunyi dan tidak dapat diketahui orang lain. Akibatnya, mangsa mengalami depresi, kegugupan, kegelisahan dan kurang keyakinan diri.

Jadi, janganlah jadikan diri anda mangsa penderaan mental. Bagi wanita, Dasar Wanita Negara 2009 telah diluluskan di mana ia melindungi hak-hak wanita. Dapatkan bantuan kaunseling dan jangan pendamkan sendiri masalah anda.

1 comments:

eryzazaihasra said...

memang amat menyiksakan bila mengalami penderaan mental sebab kelukaan nya tak dapat dilihat hanya yg mengalami akan memahami

Post a Comment